:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
پنجشنبه، ۲ آذر ۱۳۹۶
:: English Section
P پیرامون
پیرامون اولین ورکشاپ معماری و خلاقیت برای کودکان در تبریز

«استعداد بی‌تربیت دریغ است.
خاکستر نسبی عالی دارد که آتش جوهر علوی است
ولیکن چون هنری ندارد با خاک برابرست»
سعدی


براساس تحقیقات انجام گرفته توسط گیلفرد، دانشمند و روانشناس آمریکایی، خلاقیت مترادف است با تلاشی که برای دست یافتن به راه حل های جدید و متفاوت انجام میدهیم و در طی این تلاش به یک پاسخ قطقی و منطقی صرف اکتفا نمیکنیم. در واقع گیلفرد با این سخن به صورت مستقیم به تفاوت تفکر واگرا با تفکر همگرا اشاره میکند. در یک تعریف کلی؛ افرادي كه تفكر واگرا دارند در فكر و عمل خود با ديگران تفاوت دارند و از عرف و عادت دور شده و روش هاي خلاق و جديد را به كار برده و می آفرینند [خرق عادت]. برعكس كساني كه از اين خصوصيت برخوردار نيستند تفكر همگرا دارند و در فكر و عمل خود از عرف و عادت پيروي مي كنند . پس تفكر واگرا يعني دور شدن از يك نقطه مشترك كه همان رسم و سنت و عرف اجتماع است و تفكر همگرا يعني نزديك شدن به آن نقطه.
این که خلاقیت ذاتی است یا اکتسابی، موضوعی نیست که این روزها ضرورت بحث بر سر آن در میان باشد. بطور متوسط همه افراد تا حدودی از قوه خلاقیت برخوردار بوده و این آموزش و پرورش است که باید زمینه های لازم برای شکوفایی و غنا بخشیدن به این استعداد را فراهم سازد. بنابراین پرورش خلاقیت باید بعنوان یکی از هدفهای اساسی آموزش و پرورش در هر کشوری تلقی گردد. دنیای امروز تلاش میکند خلاقیت و مباحث مرتبط با آن را، چه در زمینه های روان شناسی و علوم تربیتی و چه در زمینه های مدیریت و کسب و کار، به درستی بشناسد و ابعاد مختلف آن را توسعه دهد. توجه به خلاقیت و توسعه ی ان، نه تنها باعث میشود که افراد از کار خود احساس رضایت بیشتری کند، بلکه در افزایش بهره وری و رسیدن به موفقیت های بزرگ نیز سهم عمده ای دارد.
اگر کتاب خلاقیت و یادگیری ترزا آمابیلی را خوانده باشید [توصیه میکنم که حتما بخوانید]، شاه کلیدی که به ما برای رسیدن به خلاقیت ارائه میشود پرورش انگیزه است. آمابیلی در ادامه توضیح میدهد چیزی که ما به عنوان نوآوری از آن یاد میکنیم كاربردي ساختن افكار و انديشه هاي نو و بديع ناشي از مرحله خلاقيت است. در واقع شخص در فرایندی قرار میگیرد که پس از مرحله طوفان ذهنی [Barinstorming] شروع به تجزیه و تحلیل کرده و از بین ایده ها و نظرات مختلف بهترین را انتخاب و جمع بندی میکند و در ادامه دست به عمل میزند.
زندگي پيچيده امروزي، هرلحظه در حال نو شدن است و خلاقيت و نوآوري، ضرورت استمرار زندگي فعال. در این میان مسؤوليت سازمان هاي آموزشي به خصوص آموزش و پرورش كه وظيفه تعليم و تربيت فرزندان و آينده سازان جامعه را برعهده دارد، صبغه اي ديگر به خود مي گيرد. چنان که معماری [که از یک سو با خلاقيت‌های فردی و از سوی دیگر، با قواعد زیبایی ‌شناسی طبیعت در ارتباط است]، امروزه در کشورهای پیشرفته از همان سنین خردسالی به کودکان اموزش داده میشود [در این مورد میتوان به مدرسه معماری Arkki در استکهلم سوئد و یا AIA هوستون در آمریکا و.... اشاره کرد].
جالب اینجاست که به تازگی نیز در تبریز زمزمه های خوشی در این باب به گوش ما میرسد. خبردار شدیم طی هفته گذشته ورکشاپی [همان کارگاه] برای خلاقیت و معماری، برای اولین بار در یکی از مدارس ابتدایی تبریز برگزار شده است. هدف این ورکشاپ [که به همت دکتر بهرام هوشیار یوسفی* و مهندس نگین نجار ازلی برگزار شد]، آموزش برخورد خلاقانه، بروز خلاقیت و نوآوری، به دست آوردن این فرمول که معماری چیست و دنیای آینده به چه صورتی درخواهد آمد، همچنین چگونه در زندگی شجاعت و جسارت و پشتکار داشته باشیم و از بیان ایده های خود نهراسیم و خجالت نکشیم بود.
در آغاز کودکان با استفاده از عینک های مخصوص با واقعیت مجازی [ Visual Reality] شدند. سپس طی توضیحاتی که از طرف دکتر هوشیار یوسفی و مهنس نجار ازلی بیان شد، دنیای آینده برای کودکان ترسیم شد. از سوالات جالب و زیرکانه ای که یکی از کودکان شرکت کننده در کارگاه به اسم زهرا از مدرسین کارگاه پرسید سوال او در مورد آینده بود: «اجازه؟! آینده کجاست؟!». در ادامه کودکان به گروه های پنج نفری تقسیم و با یادگیری تکنیک [روش] طوفان ذهنی وارد چالشی شدند که طی آن از آن ها خواسته شده بود چیزهایی که در مدرسه خود دوست داشتند وجود داشته باشند را بیان کنند. پس از جمع آوری آرا و ایده های جالب [به و غایت درجه خلاقانه] از آن ها خواسته شد تا این بار با تفکری هم گرا تر اید های عملی را از بین نظرات خود انتخاب کنند. در پایان این کارگاه تصمیم برآن شد تا گروهی که اجرایی ترین ایده و نظریه را داده باشد، با کمک معلمین و مربیان ایده خود را در مدرسه اجرا کنند.
در توضیح اهمیت این کارگاه باید گفت شهر زیبا، تنها با دستان معماران توانمند خلق نمی شوند، بلکه مستلزم وجود جامعه ای آگاه و هنرشناس و شهروندانی آشنا به موضوع هنر و معماری است. آموزش معماری به کودکان ابزاری است که انگيزه کودکان را برای دست‌ و پنجه نرم کردن با ایده‌های نو افزایش می‌دهد. این آموزش باعث میشود، استعداد هنری كودكان و همچنین آماده سازی آنان به عنوان یک شهروند مسئول و حساس نسبت به محیط اطراف خود، به میزان قابل توجهی رشد پیدا کند. معماری می‌تواند در کنار ارضای نیاز‌های فضایی، نیازهای عاطفی و معنوی کودکان را نیز بر آورده‌ کند. نباید فراموش کرد که داشتن حس زیبایی شناسی و دید تحلیلی و نقادانه نسبت به کیفیات معماری و شهرسازی مانند هر مهارت دیگری نیاز به آموزش دارد. این شناخت و آموزش، آن گاه عمیق تر، درونی تر و اصیل تر خواهد بود که بنیان های آن از کودکی [از مهم ترین سال های دریافت و یادگیری]، گذاشته شده باشد. بنابراین در پاسخ پرسش معصومانه زهرای کوچک که از مدرسین کارگاه میپرسید آینده کجاست باید گفت: آینده در دستان کوچک توست...!

photo418492916469705486.jpg
photo418492916469705486.jpg
photo418492916469705486.jpg
photo418492916469705486.jpg
photo418492916469705486.jpg
photo418492916469705486.jpg
photo418492916469705486.jpg

*دکتری معماری دانشگاه تکنیک وین، کارشناس ارشد معماری و کارشناس ارشد مدیریت و توسعه عملیاتی انستیتو سلطنتی تکنیک استکهلم سوئد، عضو اتحادیه معماران سوئد.
http://bhyousefi.com/

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری