:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
جمعه، ۳ آذر ۱۳۹۶
:: English Section
P پیرامون
طراحی مبلمان محوطه محیط های آموزش عالی

در عصر حاضر، پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی باعث گردیده شهرنشینان بیشتر زندگی خود را در محیط کار یا تحصیل بگذرانند. اغلب با فعالیت در شیفتهای کاری متفاوت و یا کار و تحصیل همزمان، وقت روزانه خود را آنقدر اشغال نموده اند که کمتر فرصت می کنند به پارکها، فضاهای سبز یا محیطهای مفرح و ورزشی قدم بگذارند. بدیهی است دانشجویان، محصلان و دانش پژوهان سعی می نمایند که چنانچه اوقات فراغتی از کار یا تحصیل فراهم آمد، این زمان را با مطالعه کتابها، مجلات و روزنامه ها و یا استفاده از کامپیوتر بگذراند. اما وجود ترافیک سنگین در شهرهای بزرگ، محدودیت زمانی و عدم فراهم بودن بخشی از این موارد فرصتهای کوتاه فراغت را نیز از آنها سلب می نماید.
بنابراین چنانچه بستری فراهم آید که محیط کار یا تحصیل در کنار محیط های مطالعاتی تفریحی و از این قبیل قرار گیرد زمانهای مفیدی را در اختیار این قشر قرار می دهد اما ایجاد چنین فضاهایی خصوصاً در کلان شهرها با محدودیت های فراوانی مواجه است چرا که زمینهای مورد استفاده برای چنین محیطهایی اغلب محدود است. اما با یک برنامه ریزی مدون و مسئولانه میتوان درصد بالایی از این محدودیتها را برطرف نمود. در این میان، جوان بودن جمعیت کشورمان و میزان بالای علاقه مندی به تحصیلات عالیه میتواند بستری باشد برای توجه به طراحی و تجهیز محوطه فضاهای آموزش عالی. چرا که اغلب دانشجویان مشغول در این موسسات از قاعده مقدمه بحث خارج نمی باشند. دانشجویان جهت گذراندن زندگی و تامین هزینه های دانشگاهی نیاز به اشتغال در محیط های کاری داشته و همین امر باعث کاهش اوقات فراغت آنان خواهد شد. بدین ترتیب وجود محوطه ها و فضاهای سبز در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی یکی از مهمترین ملزومات این نوع فضاها می باشد.
آنچه که در طراحی معماری دانشگاهها بسیار مورد توجه قرار می گیرد سطح زیر بنای مفید ساختمان دانشکده ها، آزمایشگاهها، کتابخانه ها، سالن های ورزشی و ساختمان اداری و . . . است اما هیچگاه نباید محوطه های بین این ساختمانها را فراموش نماییم چرا که کلیه مسیرهای عبوری و دسترسی ها از طریق این محوطه ها صورت می پذیرد و در واقع پتانسیل زمین است که معمار را مجاب می کند که احجام چگونه در این مکان جایگذاری گردند. بنابراین محدودیت فضایی طراحان را به سمت استفاده بهینه از فضا سوق می دهد. بدیهی است اگر طراحی خلاقانه ای برای محوطه های این محیط های آموزشی صورت پذیرد علاوه بر استفاده بهینه از فضاها در واقع بار زیادی از تجمع دانشجویان در دانشکده ها را در ساعات خارج از درس بدوش خواهد کشید. و این امکان را برای دانشجویان فراهم می آورد که در فضایی باز و مفرح و جمعی دوستانه به بحث و گفتگو نشسته و یا در خلوت خود به مطالعه روزنامه ها و مجلات و کتب درسی خود بپردازند.
این امر طراحان محیطی را به کمک می طلبد تا نیازهای اولیه این فضاها را با طراحی خلاقانه و زیبا فراهم آورند وجود نیمکت، باجه تلفن همگانی، سطل های زباله تفکیک شده ، ساعت، تابلوهای راهنمای ساختمانها، مجسمه های زیبا، آبخوری ها ، جعبه گلها، میزهای شطرنج، ایستگاههای روزنامه خوانی، آب نماها ، بلندگوهای محوطه، پایه پرچم ها، چراغهای روشنایی و . . . محوطه های فضاهای اموزشی را بسیار کارآ و مفید خواهد نمود.
بدیهی است هریک از موارد فوق نیازمند مطالعه و پژوهش بسیاری است چراکه علاوه بر کارآیی و زیبایی می بایست از نظراقتصادی نیز به صرفه باشند. یک طراحی خلاقانه می تواند با در نظرگرفتن نیازهای هر یک از محیط های آموزشی حتی بخشی از این موارد را با شکلی همگن و زیبا در کنار هم قرار دهد. استفاده از مصالح ماندگار و ایمن شاید بخش عمده ای از این طراحی را تشکیل دهد. چرا که این مبلمان در محیطهای باز قرارداشته و تغییر وضعیت جوی، باران و برف، آفتاب، گردوخاک و استفاده زیاد ممکن است باعث تخریب آنها شده و بار مالی فراوانی را به محیطهای آموزشی تحمیل نماید.
اكنون براي طراحي بهتر اين مبلمان لازم است هر يك از اين عناصر را از نظر كيفيت آناليز نمائيم:
 نيمكت ها:
با توجه به استاندارد بدن انسان طراحي مي شود و اصولاً داراي 3 مشخصه خواهد بود :كف‏، پشتي و جاي دست. اما ممكن است در بعضي از حالات پشتي و يا جاي دست حذف گردد. معمولاً به صورت چند نفره، ‏‌دونفره‏ و تكنفره بصورت مستطيلي و يا دوار به دور درختان و . . . طراحي مي گردد و از نظر جنس مي تواند به صورت چوبي،‏ فلزي،‏ بتني و يا تركيبي از آنها باشد كه معمولاً با پيچ به زمين متصل مي گردند.

 باجه هاي تلفن:
معمولاًبراي تلفن هاي ضروري بكار مي رود و استفاده كننده زمان كوتاهي از آن بهره مي جويد بنابر اين ايجاد سايبان كوتاه و پوشش هاي كناري جهت جلوگيري از بارش باران و برف براي آن كفايت مي نمايد و معمولاً از مصالحي نظير فلز‏، شيشه، پلکسي گلاس ساخته مي شود.

 سطل هاي زباله تفكيك شده:
چنانچه به فاصله هر 30 تا 50 متر نصب‏ گردد مناسب بوده و بهتر است داراي دربهاي بادبزني بوده تا استفاده كننده آنرا كمتر لمس نمايد و درب آن سريعاً بسته شده تا از تجمع حشرات جلوگيري شود. بهتر است جهت بازيافت زباله‏، بصورت تفكيك شده و در يك واحد طراحي گردند و روي هر بخش مشخصات زباله قيد گردد. تخليه آن مي بايست راحت صورت پذيرد و ابعاد دريچه هاي آن متناسب با نوع زباله باشد، معمولاً بصورت فلزي و يا تركيب فلزي و بتن ساخته مي شود.

 ساعت:
در چند جاي اصلي محوطه قرار مي گيرد و ارتفاع حدود 3 متر براي آن كافي است اما مي بايست اعداد و عقربه هاي آن كاملاً مشخص باشند، معمولاً پايه هاي فلزي دارند و مي توان با چراغهايي از داخل آن را روشن نمود.

 تابلوهاي راهنماي ساختمانها:
مي بايست بصورت واضح محل قرارگيري ساختمانها را مشخص نمايد معمولاً مقابل درب ورودي اصلي نصب شده و علاوه بر جهت ها ميتوان سايت پلان فضا را بر روي آن نمايش داد و هر يك از ساختمانها را با شماره روي آن مشخص نمود. معمولاً از فلز‏، شيشه، پلکسي گلاس، و تركيبي از آنها ساخته مي شودو حتي ميتوان با چراغهايي از داخل يا خارج آن را روشن نمود.

 مجسمه ها:
ساخت مجسمه ها اصولاً هزينه هاي زيادي را در بر دارند و مي توان با مصالحي نظير برنز، سنگ، فلز، بتن به سبكهاي مختلف كلاسيك و مدرن طراحي گردند. اصولا نياز به يك پايه (سكل) دارند و ممكن است مربوط به مشاهير، شهدا، و . . . و يا بصورت مونماني مدرن در ارتباط با فضا باشند.

 آبخوري ها:
چنانچه بصورت تك پايه و به تعداد كافي در فضا پخش شوند مناسبتر خواهد بود. معمولاً بصورت بتني يا فلزي ساخته ميشوند اما مي بايست از نظر تأسيساتي، تعمير و نگهداري شوند تا هم كارآ بوده و هم از اسراف آب جلوگيري شود.

 جعبه گلها:
معمولاً در محلهايي كه امكان ايجاد باغچه وجود ندارد استفاده مي شوند و گاهاً براي تغيير مسيرها در مسدود نمودن راهها بكار مي روند. معمولاً بتني، فلزي و يا چوبي مي باشند.
 ميزهاي شطرنج:
با توجه به استاندارد ارتفاع ميزها حدوداً 80 سانتي متر ارتفاع دارند و دو طرف آن نيمكت يا صندلي بصورت يكنفره تعبيه ميشوند. معمولاً از بتن، فلزي و يا چوبي ساخته مي شوند.

 ايستگاههاي روزنامه خواني:
بصورت ايستاده طراحي شده و چون زمان زيادي از آن استفاده مي شود بهتر است سايبان داشته باشد. چراغ روشنايي نيز نياز دارد. معمولاً داراي يك قفسه با ضخامت 5 سانتي متر است كه روي سطح آن شيشه يا پلگسي گلاس خواهد بود و مسئول آن هر روز، روزنامه هاي داخل آن را تعويض مي نمايد. معمولاً در ارتباط با محيط طراحي ميگردد و مصالح بكار رفته در آن فلز، شيشه، چوب، پلکسي گلاس و . . . خواهد بود.

 آب نماها:
بيشتر با مصالح بنايي ساخته مي شوند و تعمير و نگهداري آن بسيار مهم است. وجود فواره در آنها باعث تلطيف هوا شده و محيط را بسيار زيبا خواهد كرد.

 پايه پرچم:
سمبل رسمي هر موسسه بوده كه در آن پرچم كشور مطبوع به همراه پرچم حاوي آرم موسسه مورد نظر نصب مي شود. ارتفاع آن معمولاً حدود 5 متر بوده و پايه اي فلزي دارد كه در داخل زمين نصب مي گردد. بهتر است در ابتداي ورودي موسسه نصب گردد و چنانچه گروه يا هيئت خارجي جهت بازديد به آن موسسه مراجعه نمايد، پرچم كشور آن هيئت نيز به جهت احترام در پايه هاي پرچم نصب مي گردند.

 بلندگوهاي محوطه:
جهت اعلان در محوطه نصب مي گردند و به آمپلي فاير مركزي متصل هستند. بررسي آكوستيكي بر روي بلندگوها بسيار لازم است تا صدايي خشن، نارسا يا زياد به گوش شنونده نرسد. تعدد و يكنواختي صدا پوشش لازم را به فضا خواهد داد.

 چراغهاي روشنايي:
بخش عمده نورپردازي توسط اين چراغها صورت مي پذيرد كه به صورت بلند با ارتفاع بالاي 5 متر بصورت مركزي و يا با پايه هايي به ارتفاع 3 متر و حتي 20/1 متر مي تواند باشد كه تنوع بسياري دارد و ميتوان در طراحي از تركيبي از آنها استفاده نمود. معمولاً بصورت فلزي، آلومينيومي، چوبي و . . . ساخته مي شوند.


بنابر آنچه گفته شد طراحی این مبلمان با توجه به محيط اطراف و نوع كاربري آن صورت مي پذيرد و وجود يك طرح واحد بر زيبايي آن مي افزايد.

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری