:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
شنبه، ۱ مهر ۱۳۹۶
:: English Section
P پیرامون
نگاهی به خانه Twin Valley

فزانه هدفی Farzaneh Hadafiبا وجودیکه پروژه Twin Valley House از طرف نماینده محلی AIA دپارتمان Home's Tour بعنوان پروژه کامل معرفی شده است، ولی معماران این بنای مسکونی که الیزابت دنز و جان بلود از شرکت معماری John Blood Architects هستند، هنوز هم این پروژه را تکمیل شده قلمداد نمی کنند. بلود درباره این خانه مسکونی 2880 فوت مربعی که در استین تگزاس وقع شده عقیده دارد که این پروژه در حال اجرا و انجام است.
این خانه در حومه شهر، بر روی سطحی با شیب کم واقع شده که از امکان دید لایتناهی و بی حد و حصر به تپه ماهورهای تگزاس و همینطور از قرارگیری در بهترین نقطه سایت بهره می برد.
به نظر می رسد در حالیکه معماران پروژه هم چنان بر روی این پروژه کار می کنند، فعالیت هایی که شامل اضافه کردن دتایل های بخش اندرونی خانه و برخی ملاحظات (مربوط به ارائه راه حل مناسب برای جلوگیری از نشست خانه) است، پروژه دوباره از ابتدا تکمیل می‌شود. دنز معتقد است که شیب 25 فوتی در جبهه جنوبی، کمبود فضا برای مسیر اتومبیل رو و سفتی زمین، بدترین مسایل در این پروژه بوده ولی نتیجه طرح نسبت به شرایط و امکانات، بهترین پاسخ دربرابر عوامل فوق بوده‌است.
در واقع کمبود فضا برای مسیر اتومبیل رو در این پروژه، مشکلی جدی نبوده چرا که پدر دنز (که خود یک معمار است) درست در بالای همین تپه زندگی می‌کند؛ بنابراین استفاه از یک مسیر مشترک اتومبیل رو با همسایه‌ای که از آنها شناخت دارید رضایت بخش خواهد بود.
این خانه به فرم مستطیل باریک و شامل سه تراز ارتفاعی اصلی است که هر یک بالکن مخصوص به خود دارند و هر یک از آنها در جهت متفاوتی قرار گرفته است. جبهه جنوبی شامل دیواری صلب با ارتفاعی کمتر (به اندازه دو طبقه) است که خانه را از دید همسایه محفوظ می دارد و بازشویی کشویی واقع در همان جبهه و در تراز بالاتر. خانه توسط استخری که در جبهه شمال غربی و در تراز زیرین قرار دارد احاطه شده است.
از نکات مدنظر در فضاهای داخلی خانه تخصیص مفهوم سیالیت، پویایی و انعطاف پذیری در اتاق خواب اصلی است؛ به نحوی که اتاق خواب اصلی با دیواری متحرک مشخص گردیده ولی تعریف نشده: «ما مکان جای گیری میز نهارخوری را 4 مرتبه عوض کردیم زیرا می خواستیم تجربه متفاوتی را ایجاد کنیم»؛ دنز هنگامی که این سخن را به زبان می آورد می خندد، کسی که معتقد است خلق واقعی فضای قابل انعطاف در محیط کاری جالب نیست: «انعطاف پذیری می تواند به معنای محیط خنثی و عدم وجود باشد. از این نظر این خانه می تواند مدعی تغییر، و بستری برای تغییر باشد».
از آنجایی که فضاها تعریف نشده هستند، خانه دارای 3 اتاق، 3 حمام، 1 اتاق مطالعه، اتاق نشیمن، فضای نهارخوری، و یک اتاق مرکزی مرتفع که ارتفاع به اندازه ارتفاع دو طبقه است: «ما دوست داریم چنین تصور کنیم که طبقه زیرین خانه همچون غار، طبقه میانی همچون لانه و طبقه بالای آن همچون خانه درختی است.» از طریق یک راه گربه رو در طبقه بالا راهی مخفی بسوی فضای مراقبه باز می شود، کنج خلوتی که از طریق شنیداری و نه دیداری با بقیه فضاهای خانه ارتباط دارد. «احساس مفرحی دارد که در آن مکان بنشینی و کتاب بخوانی ... احساس شناوری و سیال بدست می آوری».
پنجره های قابل تعویض در محیط خانه امکان تهویه مناسب منزل و سرک کشیدن نور روز به داخل خانه را فراهم می نماید در حالیکه، تدابیر بکار برده شده به منظور سایه اندازی، از میزان شدت نور روز شهر تگزاس و هدایت گرما به داخل را می کاهد. در حیاط خلوت انبوهی از صفحات آلومینیومی با روکش کروم برروی هم تلنبار شده که معماران این پروژه با کنار هم قرار دادن آنها طره و پیش آمدگی شومینه را در اتاق نشیمن برپا ساخته اند. قطعات فلزی دیگری نیز در حیاط خلوت وجود دارند که برای نرده های پله و نرده های پیشخوان بکار رفته اند. در حین کار با این قطعات فلزی بلود از ناحیه بازو آسیب دید و دستش شکست. بلود عنوان می کند: «ما دوست داریم خودمان اشیا را بسازیم که البته کاری طاقت فرسا است. واقعیت این امر به ما سختی کار مقاطعه کاران را یادآوری می نماید.»
معماران به غیر از فلز، بافت، دوام پذیری و خصوصیات کیفی مصالح دیگری را نیز آزموده اند. به عنوان مثال، شکاف باریکی که در پشت بام فلزی و با رنگ روشن مشخص گردیده است، بمنظور قابلیت بازتابی و دوام در برابر نور خورشید در نظر گرفته شده و یا، بتن مورد استفاده در شومینه طبقه بالا در تضاد با شومینه طبقه پایین است که در آن فلز با قابلیت انعکاسی بکار رفته است.
کف پوش های از جنس چوب بامبو، کابینت ها، و نرده ها و دستگیره های سفارشی در تضاد با بتن و فلز صنعتی و کارخانه ای هستند و همچنین دو پانل پلاستیکی پرتقالی رنگ با قاب چوبی خلق کننده پارتیشن چرخان و معرف محدوده اتاق خواب اصلی هستند. دنزه عنوان می دارد: "با دری که شب هنگام باز می شود اتاق پر از نور مهتاب شبانگاهی می گردد". فرشهایی از جنس کناف هندی بطور پراکنده صحن خانه را پوشانده و در کنار آن مبلمان و اثاثیه به سبک کلاسیک با مجسمه ها و اشیا دست ساز آمیخته شده است.
منظر بیرون خانه تقریبا بصورت دست نخورده و طبیعی رها شده و حالت خشن و زمخت توسط محدودی گیاه مقاوم در برابر خشکسالی به نمایش گذارده شده است. این منطقه شاید حومه شهر به حساب آید، ولی به هر صورت هنوز هم شهرکی برروی تپه (Hill Country) بوده و اکثر شبها صدای گرگ ها و جغدها شنیده می شود.
خانه بطور همزمان محل کار و زندگی است و از طرفی، از آنجا که تکمیل سازی خانه همچنان ادامه دارد، خانه لابراتواری از گونه هاست و دنزه و بلود اکثرا پذیرای دانشجویان معماری هستند که به منظور بازدید از این بنا به آنجا می روند. دنزه بیان می دارد: «ما چیزهای زیادی از طراحی خانه یاد گرفته ایم و هنوز هم در حال یادگیری هستیم؛ طبیعی است که دوست داریم دیگران هم در این فرآیند سهیم گردند».

پینوشت:
Twin Valley House
Austin, Tex
Danze & Blood Architects
Source: Architectural Record Jan. 2006

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری