:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
پنجشنبه، ۲۷ دي ۱۳۹۷
:: English Section
P پیرامون
از زبان معمار؛ ساختمان "رنا" اثری از آرشیتکت نورکیهانی

ساختمان اداري ظفر 164 (ساختمان رنا)
ساختمان اداري ظفر 164 (ساختمان رنا)
مهندس مشاور: سيد حميد نور كيهاني
معمار داخلي: شهلا زاهد
محاسب: مسعود سادات موسوي
تاسيسات: مجتبي حيدري
كارفرما: محمد عبداللهي مقدم
مالك فعلي: شركت سرمايه گذاري رنا
موقعيت: خيابان شريعتي ، خيابان ظفر(وحيد دستگردي) قبل از نفت، پلاك 164
مساحت: 2500 متر مربع
تعداد طبقات: 7، شامل زير زمين ، پيلوتي و لابي و پنج طبقه، جمعاً 8 واحد اداري
مساحت زمين: 840 متر مربع زمين و جنوبي
ابعاد زمين: 15* 56 متر
سيستم تاسيساتي: شوفاژ و كولر آبي
سازه فلزي با سقف كامپوزيت

مهندس مشاور: سيد حميد نور كيهاني
بدواً قراربود بر روي دو طبقه ساختمان مسكوني موجود (همكف و اول) فقط دو طبقه مسكوني اضافه ساخته شود (اضافه اشكوب) كه بر آن اساس پروانه ساختماني گرفته شده ليكن براي اجراي طبقات فوقاني به ناچار براي الزامي كه در ساخت اسكلت فلزي بوده و در ساختمان و محلهايي كه فرم آن اجازه مي داد سوراخهايي تعبيه شد تا با اجراي پي هاي منفرد ستونهاي فلزي نصب شود (22 ستون ) پس از آن براي بستن پي هاي منفرد (شناژ) به يكديگر، مسيرهايي نيز كنده شد كه‌آنهم خسارتي به استحكام ساختمان موجود وارد آورد در نتيجه با همفكري كارفرما، جواز ساختماني به 5 طبقه روي پيلوت در 60% زمين تبديل شد. مساحت زير زمين نيز همان مقدار قبل باقي ماند (حدوداً 100 متر مربع).
دراين مرحله با همان ستون گذاري اجباري و غير منظم طراحي براي 5 طبقه روي پيلوت تغيير كرد به شكلي كه در طبقه زيرزمين موتور خانه ، انبارها و سرويسهاي بهداشتي. طبقه همكف ورودي، لابي، اطلاعات و انتظار، پاسيوي داخلي ( در محل پاسيوي قبلي كه به فضاهاي مذكور باز و متصل ميباشد) ، پلكان و آسانسور 8 نفره (با بدنه شيشه اي به طرف راه پله و پاسيوي داخلي) و پاركينگ براي 10 اتومبيل و پلكان جداگانه از محوطه پاركينگ براي دسترسي به زيرزمين.
طبقات اول، دوم و سوم هر كدام دو واحد شمالي و جنوبي و طبقات چهارم و پنجم تك واحدي.
در طراحي فضاهاي مشاع ارتباطي كه شامل پاگرد طبقات ، پلكان و آسانسور مي باشد پاسيوي داخلي باز و در ارتباط مستقيم با آنها قرار دارد.
با وجودي كه زمين كاملاً مستطيل بود به دليل ستون گذاري هاي نا منظم، طراحي پلانها با چرخش مختصري در جهت شمال شرق و جنوب غرب انجام شد كه اين چرخش كه پلانهاي زيبايي خاص را داده در نما مشهود بوده و به‌آن اهميت ويژه اي داده شده است (چرخش نما به طرف شمال شرقي ، كه رو به سمت مسير عبور وسايل نقليه كرده است ).
در طراحي با 5 متر عقب نشيني نسبت به خيابان ظفر ، پيش فضاي ورودي ساختمان قرار دارد كه با تعبيه پوتر هاي نمادين مسير ورودي را مشخص و به شكلي مسقف كرده است . با استفاده از اختلاف سطح هايي كه به دليل وجود موتورخانه در زيرزمين (زيرزمين موجود) در اين پيش فضا ايجاد مي شود، جاي گل و جاي يك استند سنگي براي نمايش سنبليك علامت ساختمان (شركت رنا) طراحي شده است.
ضمناً علاوه بر عقب نشيني 5 متري مذكور براي نمايش بهتر ورودي، طبقات همكف و اول نسبت به طبقات فوقاني با عقب نشيني بيشتر شروع مي شود كه به لابي و اطلاعات و انتظار وارد شده با ديد وسيعي كه به دليل پاسيوي داخلي، پلكان آزاد، آسانسور شيشه اي فضاي مقابل مراجعين باز مي شود و اين محوطه را خوشايند تر كرده است.
در نماي شمالي ساختمان طبقات همكف و اول از تركيب سطوح سنگي يكپارچه تراورتن زرد رويال شده (اسيدي ) و فريم و شيشه و طبقات فوقاني از تركيبات يكپارچه پوسته شيشه اي بدون فريم و ورق هاي كامپوزيت پانل مي باشد.
ساختمان رنا
همانطور كه اشاره شد در طرحهاي پلانها با چرخشي كه در ديواره فضاها ايجاد شده پيشاني نما نيز متاثر شده و به طرف شمال شرق چرخشي دارد كه اين سطح همان پوسته شيشه اي مي باشد . كه به فاصله حدوداً 30 سانتيمتري از پنجره هاي اصلي ساختمان كه از نوع آلومينيومي عايق با شيشه دوجداره مي باشد، قرار دارد . پوسته شيشه اي نيز توسط لوله هاي بقطر 9 سانتي متر خرپاهاي عمودي با لوله هاي بقطر 3 سانتي متر و اتصالات « اسپايدر » كه به ابتكار طراح وبا تراشكاري قطعات استيل ساخته شده، به نماي ساختمان متصل شده است (شيشه سكوريت).
با ايجاد دو پايه در طرفين نماي شمالي كه محل ستونهاي جانبي نيز مي باشد حريم ساختمان تعريف شده است. اين دو پايه در بالاي ساختمان (يك طبقه بلند تر از ارتفاع واقعي ساختمان) با پلي سبك در تمام عرض زمين به صورت قاب به هم متصل مي شوند (اين قاب براي نمايش بيشتر، چرخش بدنه شيشه اي ايجاد شده است).
ضمناً با بازي حجمي كه در بدنه شمالي ساختمان ذكر شد ستونهاي مياني نماي شمالي در طبقات همكف و اول كاملاً آزاد مانده است. اين ستون نيز با تكرار مجازي سه گانه در جلو نما به شكل استوانه هايي از كامپوزيت پانل تا طبقه اول و در ادامه در بالاترين سطح نما (يك طبقه بلندتر از ارتفاع واقعي ساختمان) اجرا شده كه به زير قاب مذكور منتهي مي شود.


P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری